ד"ר דגן יוגב ופרופ' אברהם כרמלי
להתנהג באופן המכבד את הצד השני בשרשרת הערך: כיצד התנהגות מכבדת של הרוכש מסייעת בשיפור הביצועים התפעוליים של הספק?

מחקר שנערך על ידי ד"ר דגן יוגב ופרופ' אברהם כרמלי מאוניברסיטת תל אביב מצא כי מערכות יחסים המבוססות על התנהלות והתנהגות מכבדת בין רוכשים לספקים תורמות להגברת המחויבות ההדדית ומשפרות את איכות האספקה ואת זמני האספקה. הדבר נכון בצורה רוחבית למגוון הענפים בתעשייה.
בעידן שבו החוסן של שרשרת האספקה הוא גורם קריטי, מחקרם מציע כי המפתח לשיפור בביצועי ספקים אינו טמון בהכרח בחוזים או במנגנוני שליטה, אלא דווקא בגישה ובאינטראקציה הבין-אישית שבין נציגי הצד הרוכש לנציגי הספק. היחס המכבד מצד נציג הרוכש הוא הבסיס למערכת יחסים חיובית בין הצדדים.
המחקר מצא שכאשר נציגי הרוכש מתייחסים בכבוד, כלומר מייצרים אינטראקציה בין-אישית אותנטית, מעריכה ומכבדת עם נציגי הספק, הדבר מוביל לשיפור משמעותי בביצועי הספק. המחקר התבסס על נתונים שנאספו מ-156 זוגות של רוכש-ספק מ-43 חברות שונות בישראל, והראה שכאשר רוכשים מתנהלים בכבוד כלפי הספקים שלהם, הספקים מגלים מחויבות גבוהה יותר למערכת היחסים, שמובילה לשיפור בזמני האספקה ובאיכות המוצרים והשירותים. ביצועי הספקים נמדדו באמצעות נתונים המבוססים על מערכות ERP ו-CRM, ואיכות השירות נבחנה לפי ארבעה ממדים: איכות כוללת, איכות נתפסת, שביעות רצון לקוחות, ועלויות הקשורות לאיכות.
לדברי החוקרים, "כבוד אינו אמצעי אינסטרומנטלי אלא גישה דרך התנהלות בינאישית שביסודה אנו נוכחים ומעורבים בתוך מערכת יחסים. התנהגות מכבדת במערכת יחסים מחייבת להקשיב לאחר, להעריך את זמנו ולהכיר בתרומתו. התנהגויות אלו בונות סביבה בטוחה, מבוססת אמון וממריצה, כזו המובילה לרמות מחויבות גבוהות יותר."
מחויבות זו של הספקים, הנובעת מתחושת הערכה והכרה בערכם ובמה שהם מייצגים, הובילה אותם להגיב מהר יותר ולהתאים את עצמם לצורכי הרוכש. ההשפעה הייתה עקבית בכל הענפים – החל מתעשיות עתירות טכנולוגיה כמו תעופה ומכשור רפואי, ועד לתעשיות מסורתיות כמו לוגיסטיקה וייצור תעשייתי. המשמעות ברורה: יחס מכבד והתנהגות מכבדת אינם מוגבלים לסביבות מורכבות בלבד אלא חלים באופן אוניברסלי.
המחקר מציע להסיט מעט את הקשב ממודלים מסורתיים של רכש המתמקדים ביעילות עסקאות ובאכיפת חוזים, ומדגיש את חשיבותן של דינמיקות בין-אישיות – אינטראקציות יומיומיות קטנות המייצרות השפעה מערכתית רחבה.
השלכות למנהלים עסקיים:
עבור מנהלי רכש וניהול שרשרת אספקה, הממצאים קוראים לחשיבה מחודשת על ניהול מערכות יחסים עם ספקים, הכשרה של רוכשים להתנהל בכבוד, יצירת מנגנוני משוב קבועים, והכרה בתרומה של הספקים – כל אלו עשויים להוביל לשיפור מדיד בביצועים.
גם בסביבות הדיגיטליות ניתן לחזק מעורבות מכבדת, בין היתר, באמצעות תקשורת מותאמת אישית, פורומים וירטואליים שיתופיים ופלטפורמות שקופות לשיתוף פעולה. אפילו מחוות קטנות, כמו הכרה במאמץ של ספק או הקשבה אמיתית, עשויות לבנות מערכות יחסים חזקות ופוריות יותר.
כבוד אינו עוסק בסטטוס או במיקום בהיררכיה וגם לא בלהיות נחמד, אלא הוא משאב חברתי המחזק אמון ושיתוף פעולה, ומאתגר את התפיסה האינסטרומנטלית של יחסי ספק-רוכש. כאשר ספקים חשים שמעריכים אותם ומכירים בערך שהם מציעים, הם משקיעים יותר בהבנת צורכי הרוכש – מה שמוביל לתגובתיות גבוהה יותר ולתוצרים איכותיים יותר. כך נבנה יתרון תחרותי המבוסס על נאמנות ושיתופי פעולה אפקטיביים לאורך זמן.
בעידן של שרשראות אספקה מורכבות, מעורבות מכבדת עשויה להיות אחד המנופים החזקים ביותר לשיפור ביצועים ארגוניים. כבוד במערכת יחסים אינו כלי אסטרטגי, אלא יסוד מרכזי בבניית מערכת יחסים עסקית בריאה ופורייה.
